fredag 19 februari 2010

Vårt val av kakel

Både maken och jag visste vad vi ville ha för kakel från början. Poblemet var bara att hitta det till ett OK pris. Vi var och kikade på lite olika ställen och priset låg över 500kr m2.  Lite mycket pengar när man som vi inte tar något lån till köket, då blir genast varje 1000-lapp viktig. Vi hittade slutligen det vi sökte i en liten butik i Växjö för 350kr m2. Vitt, blankt kakel med fasad kant med måtten 7,5 x 15 cm. Lite mindre än den vanliga modellen eftersom vi tyckte 10 x 20 var för stort.

(14)[1]

(15)[1]

Vi har börjar riva ner tapeterna och några överskåp i köket nu.  Jag tycker inte själva projektet känns så jobbigt, det jag tycker känns tungt är vår bristande kunskap i hela den här renoveringsgrejen. Vi frågar, kollar nätet, läser böcker och lär från våra tidigare misstag. Jag vill verkligen göra allt rätt!

Här är två exempel på samma kök som vi valt, Ädel. Oftast ser man den i kombination med lite modernare hantag. Vi tänker använda av oss av knoppar från mammas butik för att få lite gammal dax stil på det hela.

60129[1]

kok_mode_ikea_1013890w[1]

Blir lite irriterad på den här trista snöstormen oxå. I morgon var det tänkt att vi skulle köra med släp och hämta virke till vår tänka trävägg vi ska ha i köket. Men det får väl vänta tills man inte riskerar att köra fast i eländet.

Usch vart är våren?

Nu blir det att njuta av lite helg tillsammans. Ha det gott allihopa!

2 kommentarer:

Grodmamman sa...

Det kaklet skulle jag också vilja ha i vårt kök, men tyvärr är kakel en av de saker vi inte enats om än. Klart är att jag vill ha något vitt i alla fall.
Vill inte heller ha snöoväder imorgon, då jag skulle vilja få iväg lite saker jag rensat ur här hemma.
Lycka till med er köksrenovering! Vi ska ha hjälp av en gammal snickare när vi gör vårt. Han hjälpte oss med vårt förråd/carport och var super effektiv och duktig.
Kram

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Verkar vara full rulle hos dig som vanligt! Kul med renoveringsprojekt! Vi får väl se det färdiga resultatet så småningom?

Kram Annica