fredag 12 september 2008

Lilla barn

Stora E fyller ju snart 4 och vi har lovat henne kalas, trots att förra årets inte blev så himla lyckat.... Hon har ju tjatat i månader och har kalas för dockorna på sitt rum varje dag. Förstår att den här dagen är väldigt viktig och hon ska få bjuda 4 kompisar.


Idag när jag hämtade henne från dagis kom en liten kille från hennes avdelning fram och frågade om han fick komma på hennes kalas. "Men självklart får du det!" säger hon. Pojken som frågar är ingen hon brukar leka med.

Jag frågar om hon berättat för hela sin avdelning att hon tänker ha kalas. Barnen är ju runt 4 år och VÄLDIGT medvetna om om tillhörighet och blir hemskt ledsna och besvikna om de blir utestängda/inte får vara med.





Ni som har barn!


Hur gör ni?


Självklart kommer bjudningarna skickas via post hem, men barnen, speciellt stora E kommer prata om sitt kalas.


Hur löser man detta på en schysst sätt utan att få ledsna kompisar?

~~~::::~~~




Här kommer en underbar sång, Lilla Barn, från Sareks nya skiva, jag älskar den! Tror alla som har barn känner igen sig mer än väl :)



Lilla barn du sover och drömmer så lugnt. Lutad mot kudden så andas du tungt. Jag doftar på renhet och mjukaste hud, då rör du dig sömnigt med små söta ljud.

Lilla du, det regnar och natten är mörk. Vinden drar hårt i aspar och björk. Men du slumrar som om sömnmedel över dig strötts, som du gjort sedan dagen du fötts.

Lilla vän du är pappa och mamma i ett, men självklart så har du ditt helt eget sätt. Du har älskats sen den dagen du lades mot mitt bröst och jag gav dig ditt livs första tröst.

Lilla knodd jag är trött med lycklig ändå, ibland frestar barngråt och nätterna på. Och somliga dagar kan va´ upp och ner men glöms bort när du sen mot mig ler.

Lilla gull, fast du rest bort till drömmarnas land så har du mitt hjärta i din lilla hand. Du gnäller och jag lägger mig hos dig en sund och då somnar jag själv efter någon sekund.

Lilla barn du sover så lugnt.......

Med tanke på inläggets tema kommer här lite sköna bilder på mina trullsor!











Trevlig helg, nu ska jag laga lite middag!

10 kommentarer:

Nicole sa...

Det var många sanningar i den låttexten...Hoppas det löser sig med kalaset...Här brukar det ordnas kalas på dagis också, så att föräldrarna tar med glass eller kex och saft och så har de kalaset där. Sen blir det kalas hemma för andra kompisar som inte går på dagis (+ bästa kompisen från dagis...)Då får ju alla vara med på åtminstone ett kalas =).

Grodmamman sa...

Det är svårt med kalas. Här har vi gjort så att vi har bjudit alla tjejerna eller alla killarna från dagis/klassen. Lämnar naturligtvis ut inbjudningarna i brevlådan.
Härlig låttext, kommer nog att skriva av den!
Kram och trevlig helg!

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Åh vilka härliga bilder på tjejerna!!!

Ja det där med kalas kan bli ett problem har jag förstått... Hos oss har det aldrig varit något problem (än så länge kanske jag ska tillägga för annars lär jag få äta upp det;) då vi haft små kalas med ett fåtal gäster när barnen var yngre. (ett riktmärke vi använt var att bjuda så många gäster som barnet fyller år...) Våra barn har varit med och diskuterat fram vilka de vill ska komma och det har faktiskt funkat jättebra. Nu när barnen blivit större har vi gjort lite annorlunda. Sonen har bjudit hela klassen på badkalas medan dottern valt att bara bjuda tjejerna i sin klass på sleep over partaj.

Kram Annica

Lina sa...

Hej!
Oj, va svårt med "kalasdilemmet"... När jag var liten hade vi bara kalas från 1:a klass och framåt. Då bjöd jag bara tjejer. I 6:an blev kalaset sk party och då fick killarna komma. ALLA i klassen blev bjudna av alla. Men de var ju på 80-talet, dvs stenåldern...

Hoppas de löser sig!

Du har nåt att hämta hos mig!

Kram & trevlig helg!
/Lina

Mjuka sa...

Kalas är ett hett ämne här hemma!! Lika jobbigt varje år, har än så länge kunnat prata bort det för de mindre. Men nu är det dags i december!! Fyra stycken är perfekt, lika många som år man fyller. Det är ingen som bjuder alla/hela dagiset/hela klassen, vi låter barnen bestämma vem de vill bjuda, Mimer fick bjuda 6 stycken i somras när han fyllde sex. Lycka till!!! Sen skall man ju inte ta bort lyckan från barnet, klart att hon skall prata om sitt kalas på dagis!!
Kramkram Malin

Sara sa...

Hejsan
Svårt med kalas, vi har bjudit alla killarna när vi haft kalas.
Kram Sara

Ullis/Leva på landet sa...

Det där med kalas är svårt. Hoppas att ni får ordning på det. Självklart pratar barnen om det men för det behöver man ju inte bjuda alla. Så härliga bilder på dina tjejer.

Ha en bra helg!
Kram Ullis

Änglahem sa...

Usch jaaa...det är svårt det där med barnkalas. Nu har vi ju då haft turen att bo i en liten by, där dagmamma och skola finns med, så det har inte varit så många barn, men det räcker till ändå. Tjejerna har fått bjuda bara tjejerna i klassen, har blivit enklast och mest rättvist på det viset utan att någon har behövt bli ledsna. Men det är svårt förstår jag om det är stora grupper.

Vilka underbara kort du visar på tjejerna för oss!!

Hoppas helgen är bra!
Kram, Ulrika

Frida sa...

Det där med kalas låter inte lätt, alltid svårt att sätta en gräns. Har inga barn själv men kommer så väl i håg hur det var med kalasen närman var liten.
Underbara kort.
Kram Frida

Vecka - Vecka sa...

Dom är nog härliga dina ungar!
Har inget tips om kalas tyvärr, har inte upplevt det här hemma ännu. Men det var ju kul då man var liten!
Men jag har fått uppfattningen om att det ska vara sånt himla ståhej, man ska till en massa konstiga ställen och fira. Dyrt är det dessutom. Hoppas att gamla hederliga barnkalas är inne igen då Max blir så gammal att det blir kalas här hemma..

Ha en skön söndag!

Kram,Lotta