fredag 25 juli 2008

Det händer grejer på vår gata...

För att vara en lugn gata vi bor på så händer lite saker runt omkring...
Grannarna bredvid oss skillde sig för några veckor sedan (strax efter vi gift oss :( , en annan har papegojor, höns o annat skrikande bakom sitt hus. Ibland hör man nått sinnessjukt ljud och undrar om psyket ligger i närheten eller vad det är frågan om. Sen har vi grannarna mitt emot oss. De ska nu sälja sin lilla idyll. Det är ett äldre par som bara kommer hit och springer med gräsklipparen en gång i veckan (ja, gubben springer bokstavligt talat bakom den...) sen åker de efter 30 min igen. Såhär har det varit sen vi flyttade in, de bor egentligen i Vetlanda och huset är gubbens föräldrahem. Tycker det är lite trist att de säljer, för de är så goa! Vi får ofta höra hur fint vi gjort i trädgården och hur vissa saker blommar nu som aldrig gjort det innan. Kul att höra att vårt slit lönsar sig och folk märker det :)

Iallafall, huset ska säljas och människorna är som galna! Igår körde det nog förbi 30 bilar o stannade, en körde fram och tillbaka 8 gånger! Och idag när flickorna o jag satt o åt frukost i godan ro på altanen så stannar en snubbe, plåtar huset och vänder sig mot mig; "Is this for sale? Do you have a key??" Men hallå!? Även om jag hade haft en nykel till deras hus hade jag väl för sjutton inte släppt in honom! Dumma tysk! Ja, för det är många tyskar, som alltid, vi är nog 4 svenska familjer på den här gatan, resterande 8 är tyskar! Fast de är här bara några få veckor per år så jag tycker det är så skönt så! Och när det gäller grannarnas hus vet jag inte, det ligger så inom synhåll. Det här är taget från vår altan, de ser lixom rakt in till oss och det tycker jag är lite jobbigt. Vi hoppas på en barnfamilj eller nån som inte dömer oss eftersom vi väsnas lite ibland, hehe.

Sen har jag inte kunnat låta bli renoveringen riktigt, har gett mig på trappen. Dragit bort "halkskydden" och börjat skrapa. MEN va jobbigt! Hur har ni gjort som renoverat trappen, tror ni jag måste ta bort all vit färg eller räcker det med att skrapa det som är löst och sen slipa resten? Blir det kanske fult sen när jag målar då?

I dag har jag rensat vår skabbiga häck, det var 40% häck och resten annat skit... Jag är helt sönder nässlad och pyssmyrorna har varit på mig :(

Hoppas det blir bättre tills i mån för då ska vi på festival på Korrö!

Trevlig helg!

13 kommentarer:

sand mellan tårna sa...

Kan tyvärr inte ge råd om trappen, kikade runt lite på din blogg och ville bara säga hej!

Trevlig helg!

Kram L

Anonym sa...

hej gumman!
ja det verkar hända saker på er gata allt. verkar slitsamt jobb med trappen, usch. men blir väl fint sen som allt annat hos er, blink. vi hoppas att vi hinner komma förbi och då blir det på måndag em i sånna fall, vi har typ 4 personer att besöka den dagen men vi skall göra vårt bästa för att hinna med alla. Men har ni annat på gång så strunta inte i det för våran skull. vi skickar ett sms på måndag när vi kör från vetlanda men vi kan nog bara stanna en timme eller så och snacka lite. men vore jätte kul att ses lite i alla fall. och titta på allt ni gjort i huset live, ler. ha en underbar helg nu! och vi fick inte så mycket lön kvar heller då henrik blev stoppad av farbror blå på vägen till Gbg.
Massa kramar anna

Änglahem sa...

Haaa!!! nu är du ju härdad vid nässlorna, så då kan du ju komma och slåss med våra i häcken!!!*jaaa...ler* Schnälla Karro...jaaa, bitte?? Tyskar!!! ska dom ta över våra små idyller som där ni bor?!**grr* alldeles för mycket pengar har dom, skänk dom till välgörande ändamål istället....jaa..som mig ...t ex..!*fniss*

Kan tyvärr inte hjälpa dig vad det gäller trappan....då vi inga har....jooo 2*2 steg.....aoch så brant...*fniss*..

Jag har nog fått värmeslag tror jag....inte en redig tanke i huvudet känns det som....

Ha det gott i värmen!
Kram, Ulrika

Anonym sa...

Hej svejs! Nu har läst ikapp mig lite.....vi är ju på hotell inatt och datorn åkte ju med;). Har inget internet i stugan.

Jag såg att huset var till salu nu kommer du garanterat få tyska grannar ju......det var ju bara 55kvm. Vad kul att du fick tapeterna du längat efter!

By the way, nu är
vi ringmärkta:)
Har haft en hel mysig dag!

Vi hörs ha det så kul i helgen
Kram s

Södralycke sa...

Spännande med lite skvaller :)
Har inte en susning om det där med trapprenovering, men det kanske går att läsa sig till nånstans? I morron drar vi till Öland över helgen, ska bli skönt!
Ha det så kul på Korrö! Kram Johanna

Mjuka sa...

Hur får man bort halkskydden!! Mina sitter som berget!!!
Ha det gott
kram M

Ullis/Leva på landet sa...

Hoppas att du får bra grannar. Såg ut att vara ett jätte mysigt hus. Har ingen aning ang trappen. När det vr dags för trapprenovering här åkte hela trappen ut och det blev en helt ny trapp, men den går inte riktigt på samma sätt heller. Här har vi badat mest hela dagen.

Ha en bra helg!
Kram Ullis

Anonym sa...

Hejsan Karro!
Det var väldigt var det var livat på din gata...här gäller det att hålla tummarna så att du får en barnfamilj till grannar! Grannarna är viktigare än man tror...det är bra att ha tydlig kommunikation så att de inte bygger något läskigt framför ens fönster...får se hur det går för oss här...
Vi renoverade vår trappa för sisådär 12 år sedan...ryckte bort brun-orange heltäckningsmatta, slipade bort limrester och sedan vitlutade vi eländet...nu börjar den gulna igen och jag vill ta fram vita penseln och stryka på några lager vit fär men maken vill vitluta igen...vi får se vem som drar längsta strået...
Arkiv X, gillar mycket!
Ni är flitiga i sommarvärmen...härligt att följa alla framsteg!
Kram,
Bella

Sara sa...

Hejsan
Har ingen erfarenhet av trappor, tyvärr. Hoppas att det blir en trevlig barnfamilj som köper huset.
Kram Sara

Grodmamman sa...

Hoppas att ni får en trevlig barnfamilj till grannar!
Vi har gjort iordning vår trapp, men vi hade plastmatta i vår. Där gällde borttagning av matta, sedan skrapning av lim och sedan slipning. Vi lackade först våran, men nu har vi lagt på eksteg och målat resten av trappan vit.
Kram

Frida sa...

Ja det där med grannar kan ju vara besvärligt. Hopas ni har tur så det flyttar in en trevlig familj. Tyvärr är jag ingen expert på trappor. Hoppas någon annan kan ge dig tips på hur du ska göra!
Kram Frida

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Halloj tjejen!
Jag håller tummarna för att det blir en barnfamilj som flyttar in...en tysk sådan..haha NÄrå jag bara retas lite!

Måste ju vara trist att inte ha "riktiga" grannar omkring sig!

Lycka till med trappen!

Kram Annica

Vecka - Vecka sa...

Hoppas att ni får några trevliga grannar då!

Angående trappan, så vet jag väl inte med halkskydden.. klistret de varit fast med måste väl skrapas/slipas bort helt, men om du ska måla på nytt, så skulle jag grundmåla och sen måla "på riktigt". Så gjorde vi iallafall med vår trappa. Den var lackad furu innan. Och det blev helt bra!


Ha det skönt i sommaren!

Kram,Lotta