torsdag 17 juli 2008

Tänkbar tapet och ytterdörr





Jag har kikat efter tapeter som en tok! Blir lixom aldrig riktig nöjd men jag fastnade lite för den här från Boråstapeter. Tycker den känns ljus o fräsch! Men alla tapeter jag gillar kräver nästan att man målar resten av rummet vitt, eller iallafall i ljusa färger. Så det kommer nog bli så, nån typ av vit :)






Finns i brunt med, men det känns för murrig. Jag vill ha en ljus hall!




Sen var det då det här med ytterdörren som ska bytas. För det första tycker jag det är svårt att hitta återförsäljare som har flera märken. Vart vi än har varit så säljer de flesta Kilsgaards dörrar. Grymt snygga men ack så dyra!

Nån av de här bestämde vi oss för tills vi såg priset... 12000 - 15000 spänn! Och då är den inte bland de mest exklusiva. Nä........ det är lite för maffigt för oss, dessutom blir det 1500:- extra eftersom vi behöver ha en färg som passar till huset.






Då kikade jag lite på nätet och hittade Skånska Byggvaror, där hittade jag ett annat alternativ.

Obehandlad dörr med eller utan fönster, man målar själv i den färg man vill ha!


Sen väljer man till spröjs...
...och tada! Såhär kan det bli, lite lik en av de dörrarna vi tittade på från Kilsgaard. Dessutom kostar dörren knappt 3000:- och man får den hemkörd gratis. Så det är ju en markant skilllnad.




Är det nån som vet nått som det här företaget, Skånska byggvaror. Dörrana har 10 års garanti så det känns ju rätt bra.



Nu är nästan all gammal tapet nerriven, fast vi kommer inte åt längst upp till höger som ni ser... Nån som har tips på hur vi ska göra? Stegen har varit framme men vi räcker ändå inte :(

Jag stod på den lilla trappatsen bredvid trappen och rev, det gällde att inte titta ner för då hade jag säkert trillat ;)








Trevlig kväll!

16 kommentarer:

Anonym sa...

fina tapeter, tycker boråstapeter har många fina.
Ha en trevlig kväll du med!
kram! huset på backen

Living by Milla sa...

Tyvärr är ytterdörrar grymt dyra, vi har också kollat runt lite men vår nuvarande får duga ett tag till nu när den är ommålad.

kram Camilla

Frida sa...

Jösses vad dyrt det var med ytterdörrar. Den ljusa tapeten med magnolier blir säkert jättebra. Jag har själv tittat på den många gånger och tycker den är väldigt fin.
Ha en fortsatt trevlig kväll!
Kram Frida

Anna sa...

det var verkligen en fin tapet den ljusa, vet inte vad mer än stege man kan använda för att komma åt, svårt. Fina dörrar allihoppa men visst de var lite dyra. hoppas vi kan ses snart igen! kramar

Anna sa...

har gått jätte bra med katterna! kram

Södralycke sa...

Snygga tapeter du hittat, gillar båda! Vi är också sugna på ny ytterdörr, och har kikat lite på Bordörrens utbud, där finns mycket fint!

Ha det gott, kram Johanna

Mjuka sa...

Den turkosa tapeten är så fin, men håller med dig att de är grymt dyra!! ytterdörrar är också dyra, Skånska byggvaror är jättebra, säger jag som är skåning :-) men de har mycket bra kvalitet på sina grejer så jag kan rekommendera det
Ha det fint
kram Malin

Rosa Hemmet sa...

tjopp! Ja du de var verkligen en snyggtapet den turkosa, glad och varm:D Ytterdörrarna var suerfina, men jag gillar idén om att kunna forma sin egen! Ha det fint

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Den tapeten har jag oxå tittat på, till dotterns rum. Tycker den är såååå snygg!

Min sovrumstapet heter Sofie och kommer från Sandbergs tyg och tapet. Kostar en slant dvs 575 kronor rullen... Tur jag bara behövde en!

Ja det där med dörr kan ju ruinera en! Vi var tvungna att specialbeställa en dörr till vårt torp. Det blev en dyr historia! Men den ni hittat låter ju kanon. Billigt men snyggt och att de lämnar garanti är ju jättebra!

Kram Annica

Ullis/Leva på landet sa...

Gillar din tapet. Det blir snyggt med vitt till. Vi har köpt skjutdörrar till vår garderob i sovrummet och vi var lite krångliga innan vi kunde bestämma oss för hur många och hur breda men det fixade de bra. Vi är nöjda med dem. Det går inte att lägga en bred tjock bräda från övervåningen ut genom fönstret som man kan stå på?
Jätte synd att ni kommer först på tisdagen veckan efter oss.

Kram Ullis

Grodmamman sa...

Jösses, här renoveras det för fullt!:) Jag tycker att den där ljusblå tapeten är jätte fin. Vet inte var den skulle passa in hos oss, men som sagt, den är jätte fin! Vi skulle också vilja byta ytterdörr, men nu blir jag lite tveksam när jag hör priserna. Tur att ni hittade en billigare variant!
Ge inte upp högskolan än! Mycket kan hända under sommaren!
Kram

Ullis/Leva på landet sa...

Hej igen!

Du har något inne hos mig

Ha en bra helg!
Kram Ullis

Änglahem sa...

Hej Karro,

Du har fattat alla uteplatserna teorin!!!!!*applåderar*fniss*, just det att man ska kunna gå efter om man vill ha sol, skugga, om man vill sitta i lugn och ro med en god bok...osv.osv....Tack för det vännen! De flesta fattar nada av poängen med det hela! så jag blev så glad att det fanns iaf en som insåg meningen.

Tack för berömmet för vår trädgård!! Det är min passion på våren och sommaren...trädgården alltså! Bor mer eller mindre utomhus denna årstid!
Man lär sig av sina misstag. Sen läser jag eller läste mycket böcker om trädgårdsarbete när vi var nyinflyttade. Nu går jag mest på gehör, sunt förnuft och exprimentlusta!! Så kämpa på, det går att få gröna fingrar!!

Ha en skön helg!
Kramar, Ulrika

Ps. Öhhh....var så inne i trädgården så jag höll ju på att glömma.....den översta tapeten håller jag på, tror som du säger den bruna lätt kan kännas murrig.
Ytterdörrar är en djungel och 17 vad dyrt det är!! Vi skulle också behöva en ny till finentrén men än så länge brinner det inte så det hamnar långt ner på att göra listan!

Kram igen!

Sara sa...

Hej den tapeten (turkosa) har vi som fondvägg i vardagsrummet. Den är så fin. Vi har beställt från Skånska byggvaror på nätet (kanalplast bla) de skickar med Schenker och det fungerade hur bra som helst. Leveranstiden var dock 4 veckor.
Kram Sara

Hagbacken sa...

Tjenare bruden! Åh vilken fin tapet, gillade båda-men det är nog som du säger skönt md lite ljus!

Vi beställde badrumsinredning jag och barnens pappa då vi renoverade badrummen för många år sredan av Skånska byggvaror, och VI är/var iaf helnöjda!

Jag har aldrig hört ngt negativt om dem heller, snarare tvärsom-att de är så billiga och bra!

Dörren kommer bli kanon, skönt att man kan få en snygg dörr och minimera kostnaden lite!

Kom in och tävla hos mig!

Kram Linda

Malin sa...

Hej!
Tapeterna du hittat är bara såå fina! Jag vill också ha dom men sambon gillar dom inte alls tyvärr. bra alternativ du hittat för ytterdörren!
Kram Malin