torsdag 3 juli 2008

Problemen i min trädgård..

Alla visar ju så vackra bilder på sina blommande trädgårdar, men jag tänkte faktiskt att jag skulle gå mot strömmen o visa det jag har problem med. Kanske kan få lite tips o råd?
1. Min fis-pion. Det är bara en liten babyplanata som varken växer eller dör. Köpte den förra våren o den ser precis lika fjuttig ut. Ska jag prova att plantera om den, och ska jag isåfall vänta tills hösten?






Är detta ens en pion? Jag blir osäker för det är bara nått som kommit upp intill pionen jag satte...


2. Mina röda vinbär, de blir allt glesare med döda grenar på. Näring?

3. Mina svarta vinbär. Titta på den, den är ju halv-död! Men det kommer trots detta ganska många bär så därför vill jag inte ta bort den. Men jag tror inte jag kan göra så mycket mer än att klippa ner den för marken är väldigt torr där den står.

4. Syrenbuskarna. Vi klippte ner nästan allt (ja utom det som hänger åt alla håll) i vintras men vad hjälpte det? Till hösten får vi nog ta och jämna den med marken för att ge den en nystart, men problemet är att det växer upp så mycket annat så man vet knappt vad som är syren och vad som är... nått annat...

5. Häcken. Fruktansvärt vanvårdad, och vad grannen sa så har den tydligen blivit rammad av en maskin för att bli utrotad... Kanske inte så konstigt att den ser ut som den gör. Tycker det spelar ingen roll hur mycket men rensar och håller på, det växer ju upp nytt ogräs på en vecka! Dessutom är den gles och luckor finns på vissa ställen, vi satte nya plantor nu i våras men de verkar inte ha klarat sig alla :(

Det här är väl egentligen inget trädgårdsproblem, men tyckte det var lite konstigt att det kom upp nått nytt ur de här krukorna eftersom jag klippte ner förra årets sommarblommor och satte aldrig nått nytt i år. Mormor är helt övertygad om att det visst är en blomma, men hallå, vad sjutton e bloman då? Detta måste va ogräs, ingen har ju satt nått nytt! ;)

Måste ju visa nått trevlig från min trädgård med så att ni inte tror att det bara är skit överallt ;) Gillar egentligen inte det här "blåa" så mycket, men farmor hade ingen nytta av det nu när hon flyttat från sin stuga så jag tog med det hem.

Fågelbadet fick en plats bland alla gula blommor, så fåglarna får bada ifred :)

Var det ens nån som orkade läsa om allt elände i min trädgård...? *fniss*

7 kommentarer:

Vecka - Vecka sa...

Tänkte just gå och lägga mig i tid för en gångs skull, men måste bara läsa lite hos dig först.. och roligt fick jag! Roligt att se att det inte bara är vår gård som är lite "vanvårdad"på sina ställen... Men hur ska man hinna och jag vet åtminstone inte så mycket om trädgårdskötsel..

De där blåa grejerna kan ju spraymålas t.ex. om du vill! Ja, du kan ju kanske gissa vilken färg jag tänker på..

Angående Astrid Lindgrens Värld, så var det nog kanske inte så tomt som det ser ut på mina bilder, men jag tycker inte att folkmängderna störde oss. Det är ju ändå en plats som nog skulle vara lite livlös utan alla människor.. Jag tycker att ni ska åka, ni har ju barn i perfekt ålder också!

Kram, Lotta

Ullis/Leva på landet sa...

Du verkar inte ha sånt bra flyt med din trädgård. Här är det också en del som skulle behöva fixas, och jag som är gift med en utbildad trädgårdsmästare. Nu jobbar han ju inte som det nuför tiden men lite intresse för vår trädgård borde han ha, men icke sa nicke. men vad jag kan minnas har du visat fina bilder från din trädgård tidigare, men tyckte då att det var för lite växter. Någon favorit som inte finns idag?
Det blev lite shopping hos Hanna (det stora grå huset), men bara lite. Kram Ullis

svartataket sa...

Nä jag är dålig på hur det ska skötas vid problem ;) Jag brukar inte ha det..haha
Ja men dom blå var fina även om du inte gillar blått :)
Ps. Tack för "grattiset" vi fira snart 20 år tillsammans också :))

KRAAAM
trevlig helg!

Anonym sa...

Trädgården kan vara svårt att sköta ibland, våran häck mellan oss och grannarna till vä hade inte växt på flera år sa dem men den var också helt igengrodd med ogräs så i våras hjälptes vi åt och grävde upp ett land under och la i ny jord och gödsel och efter det har den växt jätte bra och tom blommat. Fast man får rensa ogräs varje vecka. Tror även att dina bärbuskar skulle må bättre om de fick ett litet land runt sig. Angående blommor och så kan jag inte så mycket. vad händer i helgen då? vi skall på 60 års fest i Dångebo. Många kramar anna

Södralycke sa...

Är inte så bra på det här med växter heller,det som överlever blir kvar :) Vi har ett par halvdöda vinbärsbuskar här med. Ibland hjälper det att klippa dem lite...

Angående sida med tapeter så har jag inte hittat någon som har alla fabrikat, men Googlar du på tapeter så får du upp de vanligaste märkena och kan kolla på deras hemsidor, Lycka till!

Ha en skön helg! Kram Johanna

Mjuka sa...

Bra tycker jag att du visar upp sådant som du behöver hjälp med!!! Tyvärr så har jag inte så gröna fingar, önskar mig som jag sagt tidigare en rosträdgård, men har lite pelargoner i krukor. Men ville i allafall önska dig en härlgi helg
kramar Malin

Sara sa...

Hejsan
Jag är så dålig på hur man sköter om buskar och annat i trädgården. Men jag tror att man kan klippa ner syrener.
Kram Sara