onsdag 16 juli 2008

Nu är vi igång...

Tänkte bara jag skulle prova och se om tapetern var svår att dra ner, men det gick ju hur lätt som helst! Så stora E och jag kunde inte sluta riva i förrgår så nu är vi helst plötsligt igång med hall/trappuppgångs renoveringen. Jag som inte ens har varken tapet eller färg på gång.



Lill-hallen. Här kommer vi även ta bort klickgolvet och om allt går väl kommer vi måla trägolvet vitt.





Den här lilla hörnan ska få på sig en fondvägg den oxå.




Här har vi precis kommit upp fär trappen. Skulle gärna valt vit färg på väggarna, MEN det finns ju en gammal panel som ni ser. Jag tyker den är charmig och hör huset till och vill därför ha den kvar. Men vitt o vitt blir nog inte så inspirerande...





Nu har vi bara vänt oss om så här ser ni trappen och fönstret.

Fönstret ska bytas ut snart till ett gamalt med 8 fönster i så att det ska passa bättre ihop med huset. Fönsterväggen ska ju få fondtapet på sig.



Trappen ner, egentligen är inte färgen på väggarna så tokig. Det är tapetern de målat på som är hur skabbig som helst, ja båden diggar vi ju inte heller riktigt...

De där "dynorna" på trappstegen vill jag oxå ta bort för de inte passar in riktigt, men de är ju så praktiska, inga ungar eller vuxna har halka här än ;)


Dörren ska oxå bytas, vi har nog bestämt oss. Det blir ett annorlunda val kan jag säga ;) Vad jag menar, det visar jag nån annan jag.





Det här var det enda tapet-provet jag fick med mig hem... Silverbakgrund. Snygg, men jag är så osäker. Det enda jag vet är att jag nog vill ha nått mönster som likar detta. Väggfärgen kanske som innan eller grått. Vitt är ju det absolut snyggaste, men....




Ikväll när vi var ute och fixade med vinbärsbuskarna så hände nått roligt.


En bil stannade utanför vår tomt och en tjej klev ur. Hon berättade att hennes mormor bott i huset! Hon var helt rörd av att få se allt igen och hon berättade en massa saker om huset och trädgården. Så kul att höra och hon lovade att skicka bilder på hur allt sett ut här innan. Om ni visste vad vi efterlyst det nu när vi fixat i trädgården, jag är så nyfiken på att få ser hur allt sett ut här en gång. Det sägs att vi hade Klavreströms finste trädgård! Hennes morfäräldrar byggde ju huset och bodde här tills ägarna vi köpte huset av tog över 2001. Tyvärr ändrades ju mycket då, speciellt den vackra trädgården som var sönderfallen när vi köpte huset 2006.



Hon berättade även att det gamla dasset är kulturmärkt! Häftigt att ha nått som är k-märkt på trädgården! :-)

10 kommentarer:

Ullis/Leva på landet sa...

Det var ju smart att börja provriva lite, hihi. Det kommer säkert att bli jättefint när det blir klart. Spännande att du börjat riva och inte vet vilka fäger du ska ha än. Det är snyggt med en fontapet som bryter av. Vi har tre vita väggar i vårt sovrum och en grå fondvägg med liknande blommor som det var på den du visar. Kul med besöket. Hoppas att ni får de där bilderna så du får de hur det såg ut. Gillar ju gamla dasset.

Kram Ullis

Dicksonska våningen sa...

Jag gillar ju grått mer än beige så jag hade nog tagit något ljust kanske lite skimrande på väggen. När jag valde tapet ville jag ha blommor som fanns i trädgården utanför fönstret. Inte grafiska eller exotiska. Jag ville "ta in trädgården i huset" som Ernst skulle ha sagt!
Jag var lite inne på Linné-tapeterna från Boråstapeter. De är ju charmiga! Och hade nog passat bra till den vita panelen och stilen den sätter i hallen.
Jaja, det viktigaste är att du blir nöjd med resultatet! Hur ska ni tapetsera högst upp i trappan...? Vi har väl också ett liknande projekt framför oss...
Kram Annika

Anna sa...

kul med dasset och jätte kul att någon tittar förbi sådär och vågar hälsa på. skall bli kul att se vad ni hittar på med hallen. kramar

Södralycke sa...

Vad spännade att ni drar igång hallprojektet! Ska bli kul att se det färdiga resultatet!

Det var ju tråkigt med lördag... jag jobbar ju min fjärde fredagkväll på raken så fredagen går inte heller. Får väl skjuta på det ett tag till :(

Vi hörs! Kram Johanna

Lina sa...

Hej!
Hoppas allt är bra med dig! Oj, va många projekt ni har på gång där hemma! Jag drömmer om att styla om vårt sovrum, men de blir nog inget med de..inte nu i alla fall. Vi är ju knappt hemma ;- )

Nu är vi och vänder efter några dagar i mina föräldrars stuga. I morn bär de av till Köpenhamn! Späckat schema är de minsta jag kan säga om vår semester i år! ;- )

Må så gott & trevlig helg!
Kram, Lina

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Men oj vad kul med "barnbarnsbesök":) Det är ju alltid roligt att få sig lite historia till livs! I vårt hus dyker det upp folk lite titt som tätt som bott i huset. Vårt hus är ett gammalt sommarnöje som många bott i under åren.

Superfin tapet! Kolla in hos mig och se den jag har valt till sovrummet:)

Kram

Änglahem sa...

Hihi....provriva...jojo...det gjorde jag i sovrummet för typ 2 år sedan....har vi kommit längre för det?...Nääää...är fortfarande bara provrivet..inte så kul!

Jo just ...jag är äntligen tillbaks efter min karantän....känns ju som att ha suttit i det! Men nu är Ulle så glad och lycklig igen när jag kan blogga! Bara en aniiingens mycket att "ta igen".....men men....jag lider inte så....bara bubblar i mitt huvud av alla idéer som far runt i huvudet nu!*tihi*

Så för stora E blev när du klippte henne! jaaa inte för att hon inte var söt förut med...för det var hon ju onekligen, men lite mer stora tösen med frisyr...om du fattar vad jag svammlar om.

Och dina föräldrars hus! Så charmigt!! Jättefint har dom det!

Vad roligt det var med oväntade besöket så att ni fick lite historia till huset! Så ni är bara 3:e ägarna på alla dessa åren!! Hade jag tyckt kännts väldigt tryggt och bra!

Nu ska jag sluta och svammla, får väl fortsätta till nästa ställe*tihi*, min lilla rundvandring fortsätter!

Ha det så gott Frun!
Kramar, Ulrika

Änglahem sa...

Så SÖÖÖÖT stora E.....ska det ju stå.....Ursäkta mig....

Kram

svartataket sa...

Vad kul att få höra och sen se bilder på hur det varit!
Så nu kommer vi at få se finaste trädgården igen då!!!! Kan knappt vänta..haha
Hallen se fin ut! Ja när man börjat så är det svårt att sluta :)
Kommer snart att resa bort i 10 dagar (Egypten) och kommer därför inte o hälsa på några dagar..men sen när jag kommer hem så kommer jag!!!

ha en skön sommar!
KRAAAM

Vecka - Vecka sa...

Vilken härlig historia!

Det är roligt att riva tapet - om den lossnar lätt! Fint kommer det att bli hur som helst!

Nej, vi träffades faktiskt inte där vi var på utfärd! Vi firar faktiskt 10 år i början av nästa år.. tiden går så fort..

Kram,Lotta