måndag 14 juli 2008

Skabb-trappen

Det är mycket vi vill göra här hemma nu. Om två veckor påbörjar vi fönsterbyte i hallen och förhoppningsvis har vi hittat en ny ytterdörr tills dess oxå... Men det är inte bara det som ska bytas, vi ska göra fondvägg och måla om i hela trappuppgången. Problemet är bara att jag känner mig ovanlig oinspirerad. Har ingen aning om vad jag vill ha för färg på väggarna eller vilken typ av tapet som skulle passa... Tänkte visa lite bilder från hallen i mån så kanske ni kan hjälpa mig att tycka till lite?
Sen är det ju fula betongtrappen som borde få sig en ny förklädnad. Det har vi sagt i två år nu och i mån ska jag åka o kolla på lite skiffer tänkte jag. Det är bara det som är lämpligt att lägga ute säger de.
Det här är köksingången och den är ful som gatan, stör mig på den varje dag!
Trappen mellan rabatterna vet jag inte hur vi ska lösa. Vi hade båda velat ha en naturstens trapp, men vet inte alls om det funkar att riva den den gamla betongen. Grunden är ju ganska nära där så jag vet inte om vi vågar...
Här har vi det värsta av det värsta, källarnedgången vittrar sönder! Skiffer här med då såklart, sen är ju frågan om man ska sätta upp på kanterna? Fast då känns det ju nästan som om man kaklar in grunden...?

Här har vi den ljusa typen av skiffer. Alltså det är ju inte drömsnyggt, jag har funderat på att klä in trappen i trä oxå men det här är nog mer praktiskt kanske... Vad som helst är bättre än det som är nu!


Ja, det är många funderingar här idag. Nu vill jag ta tag i lite saker, i mån ska maken bygga om ute-trappen lite och jag pillade loss lite tapeter idag ;)

14 kommentarer:

Ullis/Leva på landet sa...

Ni har och gör ser jag. Vissa perioder är man väldigt oinspirerad, men sedan helt plötsligt kommer den som en tromb och man far runt överallt. Det där med skiffer låter snyggt. Vi har en jätteful källartrapp som också är i betong. Jag får kanske lite bra tips nu när ni ska fixa o dona.

Ha en bra vecka!
Kram Ullis

Klarafina sa...

Hej!
Tittar inn hos dig för första gången i dag! Mysig blogg!

Södralycke sa...

Alltid svårt det där med alla beslut som måste tas när man renoverar! Ett tips är prata med personalen i typ färgaffären mm. De är ofta väldigt duktiga och kan ge lite tips...

Lycka till! Kram Johanna

Anonym sa...

Tack gumman. :)
Ja, det hände fort i morse... :/ inget att göra åt.... :( Men vi kan höras nu i veckan. :) var ju ett litet tag sen vi pratade nu.. :)

Kraaaam Becca!!

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Mmmm visst är det irriterande när man går och stör sig på nåt som är svårt att ågärda ( eller snordyrt...)

Själv blir jag snart vansinnig av att min tapet inte blivit uppsatt än...men det är ju lätt fixat egentligen...

Kram Annica

Anna sa...

kul att göra om skall bli spännande att se bilder sen! vi är sugna på att tapetsera om vår hall med får se om det blir till hösten. kramar

Mjuka sa...

Vissa saker behöver ta tid!!Men jag vet precis hur du känner det man går och retar sig på saker och vill göra om. Jag kan nog tycka ett en betongtrappa kan vara vacker i all sin enkelhet. Eftersom vi nu bor i bostadsrätt /radhus med en trappveranda i trä i tryckimpregnerat trä, som är det fulaste jag vet fick jag ett ryck och oljade in skiten med olja med vitt pigment i. I morgon får vi se hur det blev och vi hoppas att det inte regnar i natt!
Ha det fint
kramar Malin

Vecka - Vecka sa...

Hej! Vi hade också tidigare trappor i betong.. men de rök då vi dränerade förra sommaren. Våra satt helt löst, så tror nog att ni kan riva om ni vill.. Men garanterar ju inte förstås..

Ska blir roligt att se hur det blir då det blir klart!

Kram,Lotta

Dicksonska våningen sa...

Hej igen!
Nu är jag tillbaka! Och bloggar från huset!
Angående trappan tycker jag att skiffer verkar som en fin idé. Det är väl snyggt?
Jag tänkte be min pappa att gjuta en trappa i betong till vår lilla ingång. Han har nämligen en likadant hemma hos sig i en halvmåneform till altandörren.
Har ni ingen ni kan fråga angående att ta bort den gamla trappan? Det måste väl gå bra?
Ha det så bra!
Kram Annika

Hagbacken sa...

Tjenare bruden...tycker inte det ser ut att vara ngt fel alls på ean trapp...möjligtvis att källartrappen måste bytas ut så småningom..men jag kan inget om sån´t där, tyvärr!

Håller med en som skrev tidigare...fråga fackmännen..de brukar veta vad som är bäst!

Kram Linda

Ullis/Leva på landet sa...

Hej igen!
Idag kom ett jättegulligt brev från din mamma så nu har jag betalt. Ska bli så underbart. Är det ni som kommer direkt efter oss på fredagen eller var det veckan där på ni skulle dit?

Kram Ullis

Pixi sa...

Ja där har du lite att bita i..hihi..ojoj..inga små projekt !Kram !

Rosa Hemmet sa...

Så roligt att ha en massa projekt på gång, men jag kan förstå om tiden inte alltid räcker till... Inte orken heller. Men planering i sig kan ju vara ganska kul... drömma sig bort ett tag.. Lösningarna brukar komma när man minst anar det! ha det fint.

Frida sa...

Kan tänka mig att det är mycket som behövs att göra när man har hus. Inspirationen kommer säkert tillbaka ska du se. Skiffer ser inte alls så tråkigt ut tycker jag i alla fall.
Lycka till med dina projekt!
Kram Frida