lördag 19 juli 2008

Vinbärsplockning till vansinne...




Igårkväll hade vi finbesök av Sandra, Mattias och Wilda. Mycket att prata om över lite grillning och god efterrätt med smak av Leila ;)


Busungarna hade lika kul de.





Ja nu är det dax för skördning. Bär överallt. Buskarna väller över av alla vinbär så det är bara att plocka... och det har vi gjort, i flera dagar, stora hinkar! Maken ligger ute och slåss med den sista busken just nu. Jag passade även på att gräva upp under buskarna och lägga på gödsel och näring. Förhoppningsvis får vi ÄNNU mer bär nästa sommar... *s*


Eftersom buskarna står precis vid sluttningen satte jag dit sten så att jorden inte ska rinna av så lätt, rötterna var nästan ovanför marken.
Grodanboll tittade fram i eftermiddagssolen.
Och Lukas njuter av mattes rabatter, blommor o ogräs :)

Så idag kokade jag vinbärssylt för första gången. Supergod!




Nu har maken satt igång bakningen av en vinbärskaka.

Mums!

13 kommentarer:

Anna sa...

nu får ni äta vinbär hela tiden då. ler. kan bli mycket av det goda, saft är ju himla gott på svartavinbär. Vi tänkte kanske titta förbi nästa vecka något på vägen dit eller hem från gbg om ni är hemma. fredag eller måndag kanske. ha det gott! kramar

Frida sa...

Trevligt med grillkväll!
Söt liten groda din dotter hittade.
Hoppas du får en trevlig kväll!
Kram Frida

Ullis/Leva på landet sa...

Vilken söt liten trollunge med lilla grodan boll. Kanske hennes blivande prins? Nu blir det mycket vinbär hemma hos er då. Kan tänka mig att mannens vinbärskaka kommer att bli supergod.

Ha en fortsatt bra helg!
Kram Ullis

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Men vad härligt mycket vinbär ni fick plockat!

Jättekul att göra egen sylt och saft...och så gott dessutom:)

Kram Annica

Anonym sa...

Finns det något bättre än egen skörd? Har gjort vinbärsgele...igen...det är rykande åtgång på det här...ala tycker det är så gott till grillat...och grillar gör vi ju varje dag...det är väl bara frukostfilen som lyckats undvika grillen i dessa sommartider...
Så söta dina tjejer är...man blir glad av grodor...i regnet!
Kram,
Bella

Vecka - Vecka sa...

Vilken söt liten groda! Och barnet också förstås!
Vad duktiga ni är som tar vara på alla vinbär! Och duktig make du har som bakar hela tiden!

Kram,Lotta

Sara sa...

Vad härligt med bär. Angående tapeten tror jag att den kostade runt 500 kronor rullen men vi fick rabatt för vi känner en som jobbar i den affären där vi köpte den.
Kram Sara

Dicksonska våningen sa...

Vi plockade också vinbär igår. Det blev inte hinkvis men en del ändå. Fast vi hade säkert kunnat plocka mer för buskarna ser lika röda ut än :)
För tapeten från Flora-boken från Boråstapeter fick vi ge 219:-/rullen. Linné kostade mer och jag tror det var 329:-/rullen eller något sådant... Kommer inte riktigt ihåg nu.
Har ni valt än?
Kram Annika

Pixi sa...

mm..vad rediga ni e..Men lovar att ni kommer att tröttna om ett par år,hehe..buskarna blir bara större för vart år o ant mer bär,,hehe..jag plockar ca vartannat år..Toddeloo

Södralycke sa...

Måste ut nån dag och plocka av bären här med, verkar bli mycket i år...
Vad duktiga ni är som gör vinbärssylt! Sånt fixade vi också med de första åren...men nu hinns det aldrig med :)
Hoppas ni haft en bra helg! Kram Johanna

Änglahem sa...

Ojdå här lyser verkligen flitens lampa må jag säga!!

Milda Amalia vad Emmy är lik dig!!! eller ser jag så fel? Näääää.....

Fiffigt gjort med stenen...vad var det jag sa.....man lär sig allt eftersom! Snart har du ständigt gröna....(nåja ärligt talat brukar dom mest vara bruna....jordbruna)...fingrar DU med!!! Sommarmånaderna ser dom aldrig riktigt rena ut*fniss*

Hoppas makens kaka smakade frun! Duktig man du har!!

Kram, Ulrika

Rosa Hemmet sa...

Tjo! Det var härliga bilder du bjöd på, vinbär är så gott, o hemlagat sylt.. mmmm :) Tapeten ska inte änga hos mig, utan hos min pojkvän! Ni verkar ju haft en mysig helg iaf. önskar en fortsatt trevlig vecka!

Living by Milla sa...

Vilken underbar tid det är nu när man kan skörda så mycket goda bär.
Vinbärskaka lät spännande.

Söt liten prinsessa du har!

kram Camilla