onsdag 20 augusti 2008

Framtidsfunderingar och utmärkelser...

Nu är det dax att ta ett beslut som gäller min framtid. Eller egentligen har jag väl redan bestämt mig, tror jag...



Jag passade på att söka till en KY-utbildning som startar på måndag där man utbildar sig till undersköterska under två år. Därefter hade jag tänk gå en ettåring utbildning så jag blir barnundersköterska.



Jag var på intervju igår och idag ringde de och sa att platsen var min! Superkul, det känns som om jag valt rätt även om jag inte riktigt vet vad som händer med sjuksköterskeutbildningen som oxå börjar snart. Jag kom ju som sagt som reserv nr 2 och alla säger att jag har väldigt stora chanser att komma in. Jag har funderat i dagar nu, vad ska jag välja?? Jag är så rädd att ta fel beslut för jag kan ju inte förutse framtiden. Jag måste ju tänka realistiskt och att bli ssk fixar jag nog, men att nå mitt mål att sen bli barnmorska är nog inte lika lätt. Det är svårt att komma in, dessutom finns ingen utbildning i närheten, jag måste pendla över 20 mil om dan...






Nä, barnundersköterska känns kanon, jag får jobba med barn o nyfödda, precis det jag vill fast jag slipper det stora ansvaret man har som barnmorska.



Det är många som inte hört talas om barnundersköterska men det är för att det är något nytt, den utbildningen startade för bara 2 år sedan.



Sen har vi ju fördelen med att 9 av 10 som går KY-utbildningar får jobb direkt efter :)




~::::~



Maken gjorde klart det sista idag, dörrfodret är på plats och se vad nöjd han blev! Värsta linslusen!


*asg*







Jag har fått några fina utmärkelser av 3 goa tjejer vars bloggar jag är stammis på :) Den första kommer från Annica med bloggen Mitt Liv - Mina drömmar och från Lotta med Lottasspace.

Den andra kommer från Sara med bloggen Sara med flera . Tack alla godingar för det här! Blir så glad! Skickar tillbaka till er och även en till alla som brukar titta in hos mig.

Nu ska vi ner o plurra i det stora badkaret allihopa, tjingeling!

19 kommentarer:

Sara sa...

Hejsan

Den där utbildningen låter ju toppen. Jag förstår att det inte är lätt att välja, men att pendla 20 mil varje dag när man har små barn är nog ingen höjdare.
Kram Sara

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Simma lugnt!

Den där utbildningen låter ju riktigt kul! Åh jag förstår ditt dilemma...visst är det svårt att veta om man tar rätt beslut...

Kul med alla awarder du fått. Jag är ju ett stort fan av din blogg så jag tycker att du är klart värd dem alla!

Superstor kram
Annica

Anonym sa...

Du gör ett klokt val!
Lycka till !!
Vad kul att du fått alla utmärkelser, grattis!!!
Ha en bra kväll!
Kram!

Anonym sa...

hej igen!
tack för kommentaren, ja den 11 sep bär det iväg, ja den 11:e.... hoppas det går bra;)

Anna sa...

förstår att det har varit ett svårt val, så det tar 2 år att bli undersköterska bara ett år mindre än ssk då? tror malin läste den KY utbildningen i Kna på 2 år, Sofie läste på ett år här i Ronneby, skall visst vara lite skillnad på de utbildningarna men fattade aldrig vad. barnundersköterska låter ju jätte kul men jag måste ju hålla på barnmorske yrket och du förstår ju varför, ler. och du kan ju läsa på distans som jag gjorde, då behöver man inte pendla varje dag. men om du har beslutat dig för barnundersköterska så säger jag GRATTIS!!!! fast jag vet att du hade klarat barnmorskeutbildningen och blivit en underbar barnmorska, tänkte ju du skulle förlöst något av våra barn när de kommer men du får ta hand om dem efter istället, ler. spännande då börjar du på måndag juh!!! lycka till och håll mig uppdaterad! många kramar till studenten!

Frida sa...

Det låter ju superbra med KY utbildningen har själv funderat på det. Grattis till att du kom in! Det är alltid svårt att välja vad man ska göra om man har flera möjligheter, men jag tror du kommer att välja rätt hur det än blir. Systrarna Grene ligger precis vid trinangeln i Malmö om du vet var den ligger?
Så fint ditt golv blev, stor skillnad.
Ha det gott och grattis til utmärkelserna!
Kram Frida

Södralycke sa...

Ja det var lite att grunna på! Är inte avundsjuk alls, man har alltid ångest när man ska ta beslut som kommer att påverka resten av ens liv....usch.
Vad bra det blev med dörrfodret! Förstår att brorsan är nöjd :)

Kram på er!!

Grodmamman sa...

Grattis till utmärkelserna!
Kul att börja läsa! Det är ju inte kul direkt att pendla 20 mil om dagen när man har småbarn. Även om man kanske inte läser alla dagar i skolan. Låter väl perfekt med den utbildningen!
Kram

Hagbacken sa...

Åh de låter ju hur intressant som helst tycker JAG, med barnsköterska..men det är ju Du som ska välja och jag förstår att det är svårt! Innan jag började på BUP, så hade jag varit på intervju på en avd för för tidigt födda..men så fick jag börja direkt på BUP och då valde jag det...ångrar mig lite ibland, men chansen finns kvar..jag kunde bara höra av mig sen...men jag tar en sak i taget nu...

Lycka till och vrid dig inte sömnlös av grubbleri nu heller..;)

Kram Linda

Hagbacken sa...

Håller med de andra ang pendlandet..men det kan det nog vara värt också om det är det du verkligen vill....du får väga för och emot på båda alternativen och se vad som väger tyngst..

Kram igen!

Vecka - Vecka sa...

OJ det är jobbigt med såna där val.. Men tror nog att du väljer rätt hur som helst! Men kan du berätta för mig vad en KY utbildning är? Här i Finland har vi ju lite annat utbildningssystem..

Kram,Lotta

Ullis/Leva på landet sa...

Så kul att det verkar lösa sig för dig i alla fall. Det var kanske meningen med att du inte kom in att du skulle börja tänka i andra banor. Har aldrig hört talas om barnundersköterska, men det skulle passa dig jättebra. Hoppas att det blir bra allting. Måndag är ju väldigt snart.

Kramar Ullis

Dicksonska våningen sa...

Så fint med spetsbanden till hissgardinen du visade i tidigare inlägg.

Om man börjar på en utbildning och ångrar sig kan man ju bara hoppa av. Svårare än så är det inte. Om du skulle börja på KY och sedan får reda på att du kommit in på den andra utbildningen är det ju bara att byta. Det är ju synd att missa KY-chansen för ett osäkert alternativ.
Jag har själv gått KY och det är en rolig utbildning med mycket besök från riktiga arbetslivet, studiebesök och "Lärande-i-arbete". Helt annorlunda än från gymnasiet t ex.
Ibland hittar man själv vägarna man vill gå och ibland hittar dem dig :)
Lycka till!
Kramar Annika

Mjuka sa...

Hej vännen!! Får jag ge dig lite råd? För många år sedan kom jag in på ssk utbildningen, men just då i livet som det var just då så tackade jag nej av många orsaker. Många sa till mig att det var väldigt bra om man läste till uska först. Jag gick till Uska under 3 terminer på komvux och det är jag väldigt glad för. När jag sen flyttade upp hit till göteborg så började jag läsa till sssk. Då var jag väldigt glad att jag hade min uska utbildning i bagaget. Jag så hur de som gick direkt på ssk utbildninge utan vårdkunskaper, hur de kämpade. Många uppgifter är ju väldigt patientrelaterade, så man hade mycket med sig, erfarenheter och så sóm var lätt att använda sig av. Nu har jag inte slutfört min ssk utbildn utan har ett år kvar, mest praktik och uppsatsen. Kanske tar jag upp det senare när livet lugnar ner sig lite. Mitt råd är att du går till Uska först. Utbildninge är jätterolig! Ha en fin torsdag
kramar M

Anonym sa...

Hej!

Grattis till utmärkelserna!

Den utbildningen låter toppen och det känns ju verkligen som om det är det du vill jobba med. Kul för dig!

Vad härliga saker som händer i ert hus och fint blir det.

Ha det gott!

Kram Bodil.

svartataket sa...

Förstår om beslutet är svårt.
Lycka till med valet!

KRAAM

Anonym sa...

Oh, grattis till beslutet och platsen gumman!! :) hoppas du kommer trivas nu då. :)
Alltså, vi lekte inte värre än vanligt! Det var bara det att gubben satt utanför fönstret och hörde allt! Och man ska ju faktiskt få göra vad man vill i sin lägenhet på dagen!! Jag tänker inte lägga av med någonting för vi gör absolut inget fel.. Han är ju bara helt jävla sjuk!!

Pixi sa...

Grattis till utb,men förstår att du e kluven men du gör det som e rättast för dej! Jag e själv barnskötare o vi fick erbjudandet direkt efter att bli barnsköterska,så det har funnits i många år,men om det e samma som din utb vet jag inte faktiskt..jag hoppade aldrig på den utan nöjde mej som det var..men det hade nog vart kul att få jobba på bb faktiskt.kul med utmärkelser..kram på dej !!!

Anonym sa...

bra start