lördag 23 augusti 2008

Salve medeltidsstad





Idag tog vi en tripp till Kalmar och till den medeltidsstad som byggts upp där - Salve. Vad mysigt och inlevelserikt det va! Vi bjöds på marknad, riddarspel, pilbågsskytte och en massa annat.





Man kliver in i den lilla staden och får uppleva 1300-talet.



Här gör de smycken genom att smälta tenn och forma. Johannes köpte ett jättefint halsband för bara 20:-



Här lär sig maken pilbågsskytte, det var skit kul!!



På marknaden kunde man köpa smycken, skor, vapen o kläder. Jag stod o dreglade lite över en av alla de fina klänningarna... En dag ska en sån bli min! :)


Innan vi åkte hem gick vi på ett torneringsspel. Den här killen i svart, som ser ut som döden själv var framme o skrämde stora E när vi satt o fikade strax innan. Hon blev så rädd att så fort han försvunnit utom synhåll så bröt hon ihop... Stackarn, hon förstod inte att det inte va på riktigt! Men han såg verkligen farlig ut med den där hjärnkåpan på huvudet o allt...

Killen på den ljusa hästen "the Arn-look-alike", var framme hos stora E precis innan spelet startade och frågade om "döden" varit elak vid henne... Han lovade att spöa skiten ur honom! ;)

Så gillar ni medeltiden är detta väl värt ett besök, vi hade lite otur med vädret bara annars hade vi en spännande dag med mycket rollspel.

Självklart hann vi med Kalmars inre portar och IKEA. Visar bilder på mina köp nån annan dag. Trevlig helg!

7 kommentarer:

Ullis/Leva på landet sa...

Kul med besök vid Salvestaden. Vi var aldrig där den här vändan, men när vi var ner sist så besökte vi den. Då vid slottet. Visst kan du få köpa en skylt, maila mig vilken du är intresserad av.

Ha en riktigt skön helg!
Kram Ullis

Living by Milla sa...

Klicka på länken Bloggkoll i inlägget eller i högerspalten och följ instuktionerna..voilá så har du mig på Bloggkoll!;) Annars får du självklart vara med och tävla ändå.

Vilken mysig utflykt ni har gjort.
Vad härligt att du tänker på mig när du hör Katie Melua, fniss..

kramis Camilla

Frida sa...

Vad mysigt det såg ut där!
Varsågod! Roligt at kunna inspirera någon.
Ha en fortsatt bra helg!
Kram frida

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Ser kul ut! Skulle säkert vara något för mina grabbar!

Kram Annica

Anonym sa...

Vilken härlig utflykt! Drömmer mig tillbaka till semestern 2000 då vi semestrade på Gotland och var på Riddarspel...ohhh...det var tider det!
Visst är det mysigt att bara en hel dag få ägna sig åt familjen...och roligheter!
Kram,
Bella

Sara sa...

Hejsan
Det där stället skulle våra grabbar älska. Det får bli en tur dit nästa sommar. Fina bilder.
Kram Sara

Anonym sa...

Men ditt nörd Karro... :P
Det var ingen inflyttningsfest. Det var ett "get together" med Karlskrona gänget. Vi har fan inte träffats sen innan sommaren allihopa jue... :P Och eftersom vi letar annan lägenhet så känns det lite dumt att bjuda på inflyttningsfest... speciellt när man inte vill bo här... O_o
Underbar dag verkade ni ha iallafall... :P Vill oxå dit!! ;)