onsdag 6 augusti 2008

Shopping och påträngande minnen...



När jag var påväg ner till Växjö idag så hade det hänt en olycka på vägen. En lastbil verkade ha fått sladd och kört av vägen. Det var fullt pådrag och jag blev sittandes en stund. Tankarna om när jag själv körde av vägen bara nån kilometer längre ner på samma väg gjorde att jag fick en klump i magen.


Vi hade precis flyttat hit, bott i huset en månad. Kvällen innan hade jag varit och köpt mig en liten bil, och innan jag satte mig i bilen den em hade maken försäkrat den. Jag skulle till jobbet minns jag, hade en persika i handen och körde strax över 100. Det var en lång raksträcka och jag såg en lastbil stanna vid stopp-skylten. Han stod där en bra stund, blinkade mot mitt håll. 200 meter innan jag passerade honom påbörjade han sin högersväng, jag såg bara hur en långtaderare blockerade hela min vägbana. "Du skojar!!??" minns jag att jag sa för mig själv. Jag la mig på bromsen men hade ingenstans att ta vägen så jag väjde åt det håll som såg bäst ut och tvärnitade mig själv rakt ut i skogen in i ett stenrös. Oj vad jag hann tänka en massa innan jag slog i, minns att jag tänkte "jag vill inte dö, jag vill leva, jag är gravid, detta händer inte!"

Strax efter kommer chaffören springandes,"are you ok?" frågar han. Jag minns inte vad jag svarade bara att han försvann lika fort men att han annan kille som kört bakom mig kom och hjälpte till. Han var barndman och det dröjde inte länge förrän det var fullt med folk, bilar och blåljus. Maken kom precis när de drog ut mig ur bilen, stackarn han var helt förstörd. Han mådde nog sämre än vad jag gjorde i det ögonblicket.


Ambulans sen undersökningar efter undersökningar. Tänk att lilla E klarade sig där inne i magen trots att jag kört en bil som var lika gammal som jag...

Läkarna var helt förbluffade, jag hade kört av vägen i en hastighet som oftast slutar i att man omkommer. Änglavakt sa alla. Jag gick från akuten samma kväll, med stukad fot, skubbsår och huvudvärk.

Föraren hade smitit, men vittnen hade tagit hans regnr så han åkte fast senare. Jag lämnades dock med en ångest som smyger sig på varje gång jag passerar den där korsningen, och varje gång jag möter en lastbil stannat i en korsning.


Nu lämnar vi tråkigheterna.

Jag skulle ju till stan för att shoppa och där fanns några guldkorn som väntade på mig :)

Den här glaskupen hade jag kollat ut på Village innan, men när jag kom dit fanns inga kvar. Hittade en ensam satackare stående på rea bordet! Tur har jag! Gav bara 60 pix! Vad jag ska ha i den tänker jag visa nån annan dag! :)

Panduro ja, 70% rabatt! Blev lite pyssel till både mamma och stora E. Hon fyller ju snart år och då passar det ju bra med lite klipp-o-klist prylar!



Presenter till maken hittade jag oxå, men de visar jag inte upp. Han brukar kika in här i bland när han tror att jag inte ser *fniss*

Nu ska jag börja måla vår nyskrapade trapp. Det går framåt!

14 kommentarer:

Sara sa...

Usch vad läskigt, tur att änglarna var med dig. Fin liten glaskupa.
Kram Sara

Anonym sa...

Ja ibland har man änglavakt och tur är väl det!!!
Åhh vad du fyndat fina saker idag..
blir riktigt avundsjuk, och på affärerna som ni har....
Kram!

Änglahem sa...

Usch då....låter ju superruskigt!!!*ryser* . Änglavakt kan man ju verkligen tala om där!!

Frontalkrockade, låter värre än det var, när jag var gravid med storsnuttan...läkaren sa att bebisarna ligger så säkert där inne, var inte så långt gången tack o lov! Men oj vilken krock med låg hastighet...20-25 km/h...kommer för alltid ihåg hur plåten "skrynklade" ihop sig....bara liiite till på gasen så hade bilen inte gått att laga.

Så FY SJUTTON för 100 km!!!! Uaaaäähhhhh!!! Jaaaa...verkligen änglavakt!!!

Vilken fin kupa!!! Vill haaaa!!*hihi*.....ska bli kul att se vad som hamnar i den!!

Kramaaar, Ulrika

Vecka - Vecka sa...

Usch vilken historia! Det var ju verkligen tur att du hade änlgavakt med dig!

Så fin glaskupa du köpt! Jag skulle också vilja ha en sån..

Kram, Lotta

Anna sa...

ja usch det var tur att det gick så bra som det gjorde, vi är ju rädda om dig gumman! väldigt fin glaskupa det där! kramar

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Usch så otäck! Det var tur att ni klarade er båda två!

Jag var själv med om en riktigt läskig bilolycka förra vintern. Vi hade varit på dop "hemåt" och när vi sedan åkte hem så var det riktigt blaskigt och snöigt på vägen. En bil som ligger före oss i omkörningsfilen på motorvägen får plötsligt för sig att byta fil- får sladd i en snösträng och ger sig ut åt höger, studsar i räcket på sidan och kommer sedan studsande tillbaka - rakt in i vår bil där vi sitter hela familjen och kan inte göra ett skvatt. Det var bara att vänta och se var vår bil skulle bli träffad och hur illa det skulle bli. Det var en fruktansvärd känsla att inte veta hur illa det skulle gå, om vi över huvudtaget skulle överleva. Vi pratar ju motorväg och höga hastigheter... Tack och lov så klarade vi oss undan med lite småblessyrer! Vi åkte in i mitträcket och följde med det några hundra meter så bilen blev totalmos!

Nog om dessa hemskheter! Fin glaskupa:)

Kram Annica

Anonym sa...

Hej igen !Undrar bara om det är okej att jag lägger till dej på min länklista?
kram!

Living by Milla sa...

Jag är tagen av din hemska berättelse, fyyy vad läskigt! Himla skönt med änglavakt!

Kupan är jättefin.

kram Camilla

Anonym sa...

HAHAHA!!! YEAAAA!! Arkiv X!! :P
Jo, visst kommer vi nog gå varandra på nerverna, men förhoppningsvis vänjer vi oss och sen ska vi ju försöka få tag på en storre lägenhet så snart som möjligt. :) Det fixar sig gumman. :) Det känns så extremt skönt att slippa oroa sig för ekonomin på det sättet som jag har gjort innan. Oh!! FEST!! Låter prima!! Så länge jag inte får jobb ska det nog gå att fixa. :) Puss!!!

Anonym sa...

HAHAHA!!! YEAAAA!! Arkiv X!! :P
Jo, visst kommer vi nog gå varandra på nerverna, men förhoppningsvis vänjer vi oss och sen ska vi ju försöka få tag på en storre lägenhet så snart som möjligt. :) Det fixar sig gumman. :) Det känns så extremt skönt att slippa oroa sig för ekonomin på det sättet som jag har gjort innan. Oh!! FEST!! Låter prima!! Så länge jag inte får jobb ska det nog gå att fixa. :) Puss!!!

Anonym sa...

HAHAHA!!! YEAAAA!! Arkiv X!! :P
Jo, visst kommer vi nog gå varandra på nerverna, men förhoppningsvis vänjer vi oss och sen ska vi ju försöka få tag på en storre lägenhet så snart som möjligt. :) Det fixar sig gumman. :) Det känns så extremt skönt att slippa oroa sig för ekonomin på det sättet som jag har gjort innan. Oh!! FEST!! Låter prima!! Så länge jag inte får jobb ska det nog gå att fixa. :) Puss!!!

Anonym sa...

hejhej!! usch va hemskt din berättelse låter, men det fick ett bra slut! har också kört av vägen (2ggr) men klarat mig varje gång, en gång på grund av underkylt regn och en gång för att vår ac la av och fick dimma på insidan av rutan som jag inte fick bort.. så det sa plonk och jag körde in i en vägskylt.. mer synd om bilen än om mig :)

tack för de fina orden om tavlorna.. och visst är det så (iaf för mig) att de är de sakerna som folk verkligen lagt tid på som är roligast att få :)

stor kram sara

Lina sa...

Hej!
Ja, du hade verkligen änglavakt den där dagen...Läskig historia! Skönt att allt gick bra med dig och bebben i magen!!!

Glaskupan du köpt är ju SÅ fin! Jag har spanat in en likadan på Freeport i Kungsbacka. Tyckte de var lite dyra där...Kanske får jag unna mig en i höst!

Må så gott & trevlg helg!
Kram, Lina

Dicksonska våningen sa...

Usch, vilket tråkigt minne! Vilken tur att allt gick bra :)

Fina shoppingfynd!

Kram Annika